[2016] JMCA Civ 35
JAMAICA
IN THE COURT OF APPEAL

SUPREME COURT CIVIL APPEAL NO 36/2008

BEFORE: THE HON MR JUSTICE PANTON P
THE HON MR JUSTICE DUKHARAN JA
THE HON MR JUSTICE BROOKS JA

BETWEEN THE JAMAICA OBSERVER LTD APPELLANT

AND DENNIS P CHONG RESPONDENT

Charles Piper instructed by Wayne Piper of Charles E Piper & Associates for
the appellant

Respondent not appearing and unrepresented

9 July 2013 and 24 June 2016
PANTON P

[1] I am of the opinion that this appeal ought to be allowed. In my view,
consideration of the evidence presented as well as some of the findings of the learned

judge result in a conclusion that the judgment cannot be sustained.

[2] On 26 February 2008, Mangatal ] adjudged that the appellant had libelled the
respondent. Consequently, she entered judgment for $1,700,000.00 and costs in favour

of the respondent.



Summary of the pleadings

[3] It is agreed by the parties that the appellant is a company that prints and
publishes the Jamaica Daily Observer newspaper which has a large circulation in
Jamaica. It is also agreed that on 1 November 1995, the appellant published the

following article in the said newspaper:

“Gov't official suspended for buying bad asphalt
By Rohan Powell
Observer staff writer

DENNIS CHONG, [sic] A senior official in the local government
ministry, has been suspended from his job for his part in the
unauthorized importation of $3-million worth of unsuitable
asphalt from Trinidad and Tobago.

The asphalt was to have been used by the construction firm
Surrey Paving and Aggregate for road repair on behalf of the
government, but when it arrived it was found that it could
not be used.

Government sources say that Chung, a director in the
ministry’s projects department, overstepped his bounds in
'trying to get something (asphalt) cheaper and at a more
competitive price.'

Tests showed that the asphalt settled too easily making it
inappropriate for the road repair programme. The problem
was compounded by the fact that local facilities are ill-
equipped to process asphalt with the characteristic of the one
imported from Trinidad and Tobago.”

[4] The respondent claimed that these words meant that:

a) he had acted “ultra vires his job”, in an incompetent manner;

b) he “had engaged in improper, unprofessional and/or negligent conduct”; and



c) he had been suspended from his job at the Ministry of Local Government

and Works.

He claimed that, as a result, he had been injured in “his character, credit and
reputation” and had been “brought into public scandal, odium, and contempt,
particularly in his office and position as Director of Planning and major projects in the

Ministry of Local Government and Works...”

[5] The respondent also alleged that as a result of the publication of the article, his
employers commenced an investigation against him and this was followed by the
preferring of disciplinary charges of which he was subsequently acquitted. While the
charges were pending, he was interdicted from duty, but was reinstated upon his
acquittal. His suspension, he said, caused him “great embarrassment, mental distress,
stress and financial hardship”, and his chances of promotion to the post of Permanent
Secretary were ruined. Indeed, a new Permanent Secretary was appointed during the
period of his suspension. His “next logical and expected promotion” would have been to
the post of Permanent Secretary, he said. Another result of the article, according to the
respondent, was the loss of a contract for design and construction of an office complex

at 9 Cargqill Avenue, Kingston 10.

[6] The learned judge, quite rightly, in my view, found no causal connection
between the publication of the article and the laying of the charges, the suspension
from duty, the loss of promotion to the post of Permanent Secretary, or the loss of the

contract for the design and construction at Cargill Avenue. Indeed, the respondent had



no choice but to concede that the laying of the charges and the subsequent suspension
had been recommended several days before the article was published. Furthermore, he
had not received permission to engage in the design and construction of the office

complex referred to.

[7] In its defence, the appellant stated that the words in the article were “incapable
of conveying or supporting any libellous meaning”. Instead, according to the appellant,
the article was “an honest report published without malice on an occasion of public
privilege”. It was “a fair comment upon a matter of public interest”. The appellant’s
position was that, “if anything, the article went out of its way to comment favourably of
the (respondent)”. Rather than being condemnatory of the respondent, the article “if
anything...reflected negatively upon the Ministry and the government sources” as they
“were depicted as being unconcerned with the commendable and practical motives of
the (respondent) as expressed by them but to be focusing on some procedural issue
unrelated to the motive, his competence, his integrity, his honesty or public spirited

concern”.

[8] In his reply, the respondent said that the words in the article were not comment,

but instead were assertions of facts that were untrue and had been maliciously printed.

The relevant evidence

[9] In his witness statement, the respondent asserted that the publication of the
article on the front page of the newspaper was for the purpose of increasing the sale of

the newspaper, rather than to advise the public on a matter of public interest.



[10] The respondent is a highly qualified civil and structural engineer. He holds a
Bachelor of Science Honours degree in civil engineering from the University of the West
Indies, a Master of Science degree in construction engineering and management, a
research fellowship diploma in earthquake engineering (Institute of Earthquake
Engineering in Skopjie, Macedonia, Yugoslavia), and a diploma in executive
management from the University of the West Indies. He is also a graduate of the
Institute of Constructional Engineers, London. At the time of the publication of the
article, he was employed to the Ministry of Local Government and Works (the Ministry)

as Director of Major Projects and Planning. As such, he was responsible for:

e directing research;
¢ the development and maintenance of socio-economic data bases;

e providing advice and assistance to the Ministry of Construction as it executes its
role which includes the maintenance of roads;

¢ providing advice on planning; and

¢ the planning, preparing and monitoring of the Ministry’s capital budget

programmes.

[11] In 1995, there was a World Bank project in Jamaica for the resurfacing of roads.
On 24 July 1995, the respondent wrote to the managing director of Lake Asphalt of
Trinidad & Tobago Ltd referring to an earlier indication by the Ministry of its willingness
“to conduct some roadway test sections constructed of asphaltic concrete mixed with

60/70 grade Lake Asphalt Bitumen”. The letter identified the roadway that would be



involved, and stated that a contract had been awarded to Surrey Paving and Aggregate

Company Limited to carry out the work. The letter continued:

“We would however like to have 60/70 Lake Asphalt Bitumen
here in Jamaica to undertake these test sections by August 11 —
15" latest. The quantity required would be 217,000 U.S. gallons
or approximately 790 tons. ... Therefore, we request that the
supply of 217,000 U.S. gallons or 790 tons of Lake Asphalt be
provided at a processed cost of Jamaican $30.00/U.S. gallons
or 88 cents U.S./gallon C.I.F. to the Contractor.”

The letter concluded that the details or mechanisms of payment and delivery for
processing were to be “worked out later or in dialogue by telephone and confirmed by
an Agreement”. A favourable response was being sought, the letter stated, “as the
future use of Lake Asphalt” in Jamaica and other Caribbean countries “will have great

prospects and advantages arising from this test roadway section”.

[12] Lake Asphalt replied to the respondent on 27 July 1995, and referred to
“subsequent telephone conversations” that had taken place on the matter, and agreed
the price and quantity suggested in the letter of 24 July. According to the letter signed
by the marketing manager, Lake Asphalt looked forward to a long and fruitful
relationship between itself and the Ministry. A payment schedule was subsequently
agreed, and this was confirmed in an exchange of letters — one dated 3 August 1995,
signed by the respondent, and the other dated 10 August 1995, signed by Lake
Asphalt’s marketing manager. The respondent said that he signed the former letter in

his personal capacity on behalf of Surrey Paving as its representative was overseas.



[13] On 8 August 1995, according to the respondent, “it was revealed” by Professor
Raymond Charles of the University of the West Indies, St Augustine Campus, Trinidad,
that the asphalt to be imported from Lake Asphalt would require a further processing
step which would require modification of Surrey Paving’s plant. The additional cost for
this process would however be incorporated in the unit cost that had already been

agreed (see paragraphs 25 and 26 of the respondent’s witness statement).

[14] The agreed documents for the hearing indicate a dramatic turn of events on 11
August 1995. On that date, the Permanent Secretary in the Ministry wrote to the
managing director of Lake Asphalt advising that the letter signed by the respondent on
24 July 1995 was premature. It stated that only the Chief Technical Director had the
power to authorize Surrey Paving to use the material, if they wished, and that it would
then be their responsibility to acquire the material. The Permanent Secretary requested
that the respondent’s letter be disregarded. Lake Asphalt replied pointing out that they
were under the impression that the respondent had been acting within the scope of his
authority, and so had incurred significant upfront costs to satisfy the order. There
followed a meeting on 16 and 17 August 1995 between representatives of Lake Asphalt
and senior officers of the Ministry. The respondent was not present at this meeting. The
purpose of the meeting was to discuss the Ministry’s decision “to terminate the contract
and the agreement on the attendant costs in so doing”. On 18 August 1995, a further
meeting was held between those individuals who were at the meeting held on the
previous two days, and representatives of not only Surrey Paving but also of General

Paving Co Ltd and Asphaltic Concrete Enterprises Ltd.



[15] On 5 September 1995, the Chief Technical Director submitted a report of the

meetings to the Permanent Secretary, and added the following comments:

a) the necessary tests of the asphalt had not been completed;

b) if the decision to import the material had been properly taken, the volume
would have been much less than that ordered;

c) he was convinced that there was a deliberate attempt to import the material
“regardless”;

d) based on discussions between the Ministry and the asphalt contractors, “it
may be concluded that attempts to convert their plants would only be
achieved with great difficulty and a certain degree of coercion”; and

e) the respondent’s action has resulted in the Ministry being “saddled with
some 1,400 drums of blended bitumen, a bill in excess of $3M for its

purchase and importation and the logistics for its storage and use”.

In respect of (d) above, it should be pointed out that by letter dated 18 October 1995,
Surrey Paving reconfirmed that they had no objection to the modification of their plant

“for the purpose of using Trinidad Lake Asphalt in [their] system”.

[16] In his memorandum to the Permanent Secretary, the Chief Technical Director
added that all was not lost as with proper planning, the material could still be used in
the road maintenance programme islandwide. He recommended that a meeting be held

with the respondent to discuss the report and any further action that may be necessary.



[17] On 11 September 1995, the respondent and the Chief Technical Officer met. The
respondent informed the Chief Technical Officer that he “only acted as a medium for
negotiation in having the material used as a test road section under the Contractor’s
Contract expeditiously out of a technical and national interest”. The intent, he said,
was “not to have the Ministry of Local Government and Works involved but rather the

Contractor and his supplier”.

[18] On 27 September 1995, the respondent addressed a memorandum to the
Permanent Secretary in respect of the report that had been submitted by the Chief
Technical Director. In this memorandum, the respondent said that an agreeable
payment schedule having been arrived at between Surrey Paving and Lake Asphalt, he

had signed on behalf of Surrey Paving, the consignee.

[19] On 19 October 1995, the Director of Personnel in the Ministry wrote to the
respondent advising him that departmental leave, followed by vacation leave had been
approved for him as follows: departmental from the previous day (18 October 1995) to
6 November 1995, and vacation leave from 9 November 1995 to 23 March 1996, to
resume on 26 March 1996. The very next day (20 October 1995), the Permanent
Secretary wrote to the Chief Personnel Officer at the Offices of the Services Commission
recommending disciplinary action against the respondent for exceeding his authority by
ordering material on behalf of the Ministry, and advising that the respondent had

proceeded on leave with effect from 18 October 1995.



[20] As foreshadowed, disciplinary charges were laid against the respondent and he
was interdicted from 25 March 1996. According to the Permanent Secretary’s letter, the
respondent would have resumed on 25 March, a day earlier than that stated in the
Director of Personnel’s memorandum. A disciplinary committee was established to hear
and determine the charges against the respondent. At the end of the hearing, it found
that there had been a grave and serious degree of misjudgment in the handling of the
whole affair, but the respondent was not to be blamed. Accordingly, the charges were

dismissed.

Summary of the judge’s findings

[21] The learned judge found that the ordinary reader of the Observer would have
understood the article to mean that the respondent had been suspended because the
Ministry was dissatisfied with the role he had played in the unauthorized importation.
The imputation from the meaning of the words in the article was defamatory, in the
learned judge’s view, “because it would tend to lower [the respondent] in the
estimation of right-thinking members of [the] society generally”. She added that the
words in respect of the respondent’s efforts to get a cheaper price for the asphalt,
“water[ed] down any potential imputation of misconduct or disreputable, dishonest or
irregular conduct, to an imputation of incompetency, or even lack of judgment, ... or

lack of efficiency in the conduct of his professional activity”.

[22] Mangatal ] also commented that “the meaning of the offending words [in the
instant case] are not completely dissimilar from the offending meaning arrived at by

implication in Bonnick v Morris and the Gleaner [2002] UKPC 31]". Weighing the



article as a whole, she concluded that the defamatory imputation in this case was not of

the highest order of gravity.

[23]

As regards the defence of fair comment, the learned judge held that the

statements in the article were statements of fact and so fair or honest comment would

not be sustainable. In relation to the matter of qualified privilege, she found as follows:

a)
b)
C)

d)

e)

)

h)

[24]

the subject matter of the article was a matter of public concern;

the inclusion of the respondent’s name and the suspension was necessary;

the allegation, though serious, did not fall on the higher end of the scale;

the writer of the article honestly believed that the respondent had been
suspended;

the writer of the article had been told that the respondent had been sent on
leave;

in the factual context of the case, there is no material difference between being
suspended and being sent on leave;

responsible journalism would have demanded that further enquiries be made,
especially of the respondent, about the suspension;

the Observer failed to take sufficient care to verify or check the reliability of the
information it received; and

the failure to publish the respondent’s side of the story was a serious flaw.

The learned judge concluded the question of liability with these words:



“Overall when I look at the article and the circumstances
of publication, I find that the public interest in the material
is clearly satisfied and the inclusion of the defamatory
statement is justifiable. However, the Defendant did not
behave fairly and responsibly in gathering and publishing
the information. In all the circumstances this publication
did not contain allegations which the public had a right to
know, and was not a publication protected by qualified
privilege.”

The grounds of appeal

[25] The Observer filed six grounds of appeal, one of which was in relation to the
quantum of damages. If I were of the view that the respondent’s claim was justified, I
would certainly have held that the amount awarded could not by any stretch of the
imagination be regarded as inordinately high. The yardstick by which damages are
measured on appeal is whether they are inordinately high or inordinately low. The
decline in the value of the Jamaican dollar is now legendary as it is a historical fact that
the Jamaican dollar has been consistently falling since the 1970's. This has been so,
notwithstanding the offerings and theories of many economists. So, in my view, an

award of $1,700,000.00 for libel is low, if not very low.

[26] The other grounds of appeal are as follows:

"i. The learned trial Judge misdirected herself having regard to
the evidence and her conclusions by:-

a) Finding by clear implication that although allegations are
true, publication of such allegations are actionable so as
to form the basis of a Claim for defamation.



b) Concluding, despite the public interest in the publication
being clearly satisfied and the defamation justifiable, that
there be Judgment for the Claimant.

The Learned trial Judge erred in law in finding for the
Claimant on the basis that, although the matter of public
interest was clearly satisfied and the defamation justifiable,
the fact that the publication was made in what the Judge
stated to be an unfair manner, made the Defendant liable,
notwithstanding the truthfulness and accuracy of the
publication.

The Learned trial Judge misdirected herself in concluding
that there was no burden of proof on the Claimant to
establish malice to defeat the defence of Qualified Privilege
or Fair Comment and that there was a burden on the
Defendant to prove that the conditions under which the
material is privileged is satisfied, despite her conclusion that
the public interest in the material was clearly satisfied and
the defamation justifiable.

The Learned Trial Judge misdirected herself and erred in her
finding that the defence of Fair Comment failed because the
publication was not one of comment, but one of fact,
thereby disregarding the principle and fact that the
comments have to be made in respect of facts and the
relevant facts were established to be well-founded.
Additionally, the comments were favourable to, and
supportive of the Claimant, were generous having regard to
the facts, were not defamatory and were not held by the
Court to be defamatory.

The Judgment of the Learned Trial Judge is generally
unreasonable, unrelated to the clear facts of the case, and is
inherently inconsistent, contradictory and unsustainable in
law.”



Summary of the submissions

[27] Mr Charles Piper, for the Observer, submitted that as far as the meaning of the
words is concerned, the learned judge ought to have found that this was not a case of
an actionable defamation. He said that “the judge ought to have addressed her mind to
the question as to whether taken as a whole the article was libelous to the respondent”.
If she had done so, he submitted, “and had regard to her own findings she would have
determined that this was not an actionable defamation”. In any event, he submitted, if
the learned judge had properly considered the law, she would have concluded that the

defence of fair or honest comment had been made out.

[28] Mr Piper criticized the judge’s condemnation of the Observer for not publishing
the respondent’s side of the story, and for her categorization of the publication as
irresponsible. He said that the judge speculated as to what the respondent might have
said had he been contacted, but nowhere in his evidence, said Mr Piper, did the
respondent say what he would have said had he been asked. Given the other findings
of fact, it was contradictory, Mr Piper said, for the learned judge to have found that the

Observer had been irresponsible.

Reasoning and decision

[29] As I understand the nature of the tort of libel, it is committed if what is printed

and published:

a) tends to lower the offended party in the view of right-thinking members of

the society, and causes them to shun him; and



b) exposes him to hatred, contempt or ridicule.

In view of my understanding of the law, and taking into consideration the article as a
whole, I do not find it possible to agree with the learned judge that the material

published was libellous.

[30] It seems to me that right-thinking members of the society would have drawn

the following conclusions from the article:

a) the Government had established a programme to repair roads;

b) the respondent played a role in the arrangements for the importation of
asphalt from Trinidad and Tobago for the purpose of the road programme;

c) the respondent did not have full authority to play the role he played and,
as a result, was suspended from duty;

d) the asphalt was not of the right type; and

e) the local processing facilities were not equipped to treat with the imported

asphalt.

Right-thinking members of the society would also have thought that the respondent
was quite eager to execute the programme. Right-thinking members of the society
would also have thought that the writer of the article had received credible information

from sources within the Ministry.

[31] It is noted that the Observer did not plead truth as a defence. However, that

does not mean that one can ignore the facts as they existed on the date of the



publication of the article. It is not disputed that the following was the situation at the

time of publication:

a) On 24 July 1995, the respondent wrote to Lake Asphalt of Trinidad & Tobago
Ltd requesting the supply of 217,000 US gallons or 790 tons of lake asphalt
bitumen.

b) An agreement was arrived at and a payment schedule determined.

c) On 3 August 1995, the respondent signed a letter headed with the address of
Surrey Paving, and addressed to Lake Asphalt of Trinidad and Tobago setting
out the payment schedule;

d) On 8 August 1995, it was learnt that the asphalt would require further
processing and the contractor’s plant would have to be modified.

e) On 11 August 1995, the Permanent Secretary in the Ministry repudiated the
letter that had been written by the respondent on 24 July 1995.

f) On 5 September 1995, the Chief Technical Director in the Ministry wrote to
the Permanent Secretary stating that the respondent had caused the Ministry
to be saddled with a bill in excess of $3,000,000.00.

g) On 18 October 1995, the respondent went on departmental leave to be
followed by an extended period of vacation leave.

h) On 20 October 1995, the Permanent Secretary wrote to the Chief Personnel
Officer recommending disciplinary action against the respondent for

exceeding his authority by ordering material on behalf of the Ministry. The



memorandum from the Permanent Secretary to the Chief Personnel Officer
advised that the respondent had proceeded on leave and
i) The respondent was aware of the recommendation made by the Permanent

Secretary.

That was the state of affairs on the date of the publication of the article.

[32] In my opinion, given the facts known on 1 November 1995, the article is a fair
and honest comment. During the trial, much was made of the use of the word
“suspension” in the article. That to my mind is really a red herring. There can be little
doubt that the respondent was indeed sent on leave. Mr Paget deFreitas has described
the departmental leave as an “archaic construct”. And so it may well be. It is very
curious that the respondent would have proceeded on departmental leave for a few
days before going on vacation leave which was slated to last for several months. It is
no coincidence that no sooner than the respondent had proceeded on leave, the
Permanent Secretary wrote to the Chief Personnel Officer advising that the respondent
had gone on leave and that he was recommending the laying of charges against him.
The clear inference from the facts is that the Permanent Secretary and the Ministry’s
Director of Personnel had conferred and determined that the respondent should go on
leave. In the circumstances, it was reasonable and fair to conclude and state that the

respondent had been suspended.

[33] In her reasons for judgment, the learned judge noted that “the tenor of the

memorandum dated October 19, 1995 clearly suggests that Mr Chong [sic] was being



sent on leave”. She stated: “In the factual context of this case there is in my view
really no material difference between being suspended and being sent on leave”. She
closed her discussion of this aspect of the case by saying that it was “quite reasonable
to conclude that what was conveyed to Mr Powell by his source was that Mr Chong had
been suspended or sent on leave, and that Mr Powell honestly and reasonably believed

that to be the case”.

This, to my mind, ought to have brought an end to any thought of a libel having been
committed by the Observer. However, Mangatal J went on to express concern that the
Observer had not taken sufficient steps to verify the story; and, in her view, enquiries
ought to have been made of the respondent in particular to obtain his version of the
events. The respondent was, of course, on leave and the evidence indicates that he
was outside the jurisdiction. The failure to get and publish the respondent’s story
resulted in the finding of irresponsibility on the part of the Observer. That finding was
rather harsh, I think, in view of the opinion I hold that the story that was published was

substantially accurate.

[34] It has been observed that the learned judge stressed the difference between a

statement of fact and a comment. She noted that the Observer had not pleaded
justification or truth, and had published statements of fact, instead of comment. In the
instant case, in my opinion, there is a very thin line between the two. The situation is
such that there is a need to consider section 8 of the Defamation Act which reads as

follows:



“In an action for libel or slander in respect of words
consisting partly of allegations of fact and partly of
expression of opinion, a defence of fair comment shall not fail
by reason only that the truth of every allegation of fact is not
proved if the expression of opinion is fair comment having
regard to such facts alleged or referred to in the words
complained of as are proved.”

I think this case is ideal for the application of this section.

[35] Complaint was made by the respondent that he had not imported the asphalt.
The letter of 24 July 1995 written by him nullifies that complaint. The subsequent
telephone conversations and correspondence confirm that he was indeed an integral

player in the importation process.

[36] In her conclusion on the question of liability, the learned judge said that the
public interest in the material is clearly satisfied. However, later, she said that the
article did not contain allegations that the public had a right to know. There seems to
be a contradiction here: if there was public interest in the material, surely it would
follow that they would have had a right to know the details that were published in the

article.

[37] In view of the reasons I have advanced, I am of the opinion that the learned
judge erred in finding that the Observer had libelled the respondent. I would allow the
appeal, set aside the judgment of Mangatal J and award the costs of the appeal and the

trial to the appellant, such costs to be taxed if not agreed.



[38] Finally, on behalf on the court, I must tender profuse apologies for the long, but

unavoidable delay, in producing this judgment.

DUKHARAN JA

[39] I have read in draft the judgment of the learned President. I agree with his

reasoning and conclusion and have nothing to add.

BROOKS JA

[40] I too have read the draft judgment of the learned President and agree with his

reasoning and conclusion. There is nothing I wish to add.

PANTON P

ORDER

Appeal allowed. Judgment of Mangatal J set aside. Judgment entered for the

appellant. Costs of the appeal and the trial to the appellant, to be taxed if not agreed.



